Geïntegreerde werkperiodes zijn geen plezierreisjes, geen amusant tijdverdrijf of een manier om even het schoolgebouw te ontvluchten!

 

Het zijn geïntegreerde-werk-periodes waarin verschillende vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen worden gerealiseerd.

Sommige van deze eindtermen komen jaar na jaar terug, andere zijn heel specifiek toegespitst op de studierichting of het studiejaar. De vier initiatieven hebben gemeen dat ze naast het ‘lerende’ karakter – kennisverwerving pur sang – van de aangeboden activiteiten, ook een bijzondere aandacht besteden aan communicatieve en sociale vaardigheden, essentieel voor de vorming van jonge mensen. Ook proberen ze, door andere horizonten in binnen- of buitenland te verkennen, de leerlingen te stimuleren tot een grotere zelfstandigheid, meer weerbaarheid en proberen ze hun wereldbeeld te vergroten.

Het derde jaar bijt de spits af eind september onder de vorm van een driedaagse poolgerichte kennismakingsgwp.

De leerlingen uit de Latijnse klassen (Latijn-Wetenschappen, Latijn-Grieks, Latijn-Talen) bezoeken de cultuursteden Tongeren en Maastricht en worden o.a. in het Gallo-Romeins museum ondergedompeld in de cultuur en geschiedenis van de Klassieke Oudheid. Meneer Heyvaert en meneer De Munck zijn de ervaren gidsen.

De leerlingen uit de pool Economie (Economie-Talen en Economie-Wetenschappen) verplaatsen zich naar Gent. Ethisch-economisch ondernemen, een markonderzoek, interviews, … het is een kleine greep uit een hele reeks interessante activiteiten en bezoeken. Mevrouw Baete, mevrouw Vanden Abbeel en mevrouw Vermaesen zijn de spelverdelers.

Antwerpen wordt de tijdelijke thuishaven van de dames Semal en Vanbroekhoven en hun leerlingen Humane Wetenschappen. Cultuur- en gedragswetenschappen staan op stip genoteerd en heel deze GWP is daar dan ook naar gemodelleerd.

De leerlingen (Wiskunde)-Wetenschappen maken, tot slot, de Hoge Rielen onveilig. Wetenschappelijke experimenten binnen de vakdomeinen biologie en fysica kennen hun locatie in de vrije natuur maar ook in … pretpark Bobbejaanland. De mechanismen en ingewikkelde theorieën achter de zwaartekracht en andere natuurwetten/-verschijnselen worden onder de kundige leiding van mevrouw Goubert en meneer Duron door onze ‘wetenschappers’ tot in de puntjes uitgevlooid.

De GWP voor de leerlingen van het vierde jaar combineert natuur, sportiviteit en beweging met cultuur, dit alles gekruid met een forse draai uit de sociale-vaardigheids-molen. In groepjes een fietsparcours afleggen doorheen het prachtige fietsland Nederland, regelmatige tussenstops in pittoreske kunststeden met bezoekjes aan culturele highlights, je eigen grenzen verleggen, oplossingen zoeken en uitvoeren, blijven volhouden ondanks moeilijkheden, rekening houden met de situatie, opvattingen en emoties van anderen, leerkansen benutten in diverse situaties, zorgen voor jezelf en voor anderen, … het is slechts een greep uit de vele vakoverschrijdende eindtermen die deze GWP zich tot doel stelt. De sportieve GWP is een pareltje en jaar na jaar keren leerlingen en begeleiders met een rugzak vol mooie herinneringen naar Dendermonde terug.

GWP vijf verlaat de Schengenzone en steekt letterlijk de plas over richting UK. London met de Big Ben, The Queen, en Hard Rock Café; Chelsea FS, Greenwich en Shakespeare’s Globe Theatre, … name it and we’ll visit it ! Cultuur, poolgerichte activiteiten, Engelse taalvaardigheidsontwikkeling, … De vakgroep Moderne Vreemde Talen tovert in de grootste culturele metropool van Europa én in Oxford, net zoals Harry Potter, heel wat moois uit zijn hoed.

En dan is er GWP6, de retoricareis met bestemming 'Polen', als statige afsluiter en kers op de taart! Een laatste keer samen, alle zesdes verenigd. Het orgelpunt van vier jaar samen leren, leidt onze zesdes naar Krakau. Een historisch kruispunt , een fascinerende maar ook pijnlijke confrontatie met het verleden.. en natuurlijk situeert alles zich ook hier binnen de contexten van de VOET, want inderdaad, we gaan op reis om te leren!